بهترین ها

بهترین فیلم های مرتبط با ژانر باستان شناسی

معرفی بهترین فیلم های باستان شناسی

باستان شناسی شاخه‌ای از علوم اجتماعی است که به بررسی گذشته، با استفاده از مدارک مادی می‌پردازد. قلمرو باستان‌شناسی از گذشته تا حال را دربرمی‌گیرد. در ادامه به معرفی فیلم هایی میپردازیم که در رابطه با ژانر باستان شناسی هستند. با وب ابزار همراه باشید.

Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark (1981) / مهاجمان صندوق گمشده

مهاجمان صندوق گمشده فیلمی سینمایی از گونه ماجراجویانه به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است که در سال ۱۹۸۱ میلادی بر پرده سینماها به نمایش درآمده است.

این فیلم برندهٔ ۴ اسکار (برنده اسکار بهترین جلوه‌های ویژه-برنده اسکار بهترین تدوین-برنده اسکار بهترین صدا-برنده اسکار بهترین طراحی هنری) و کاندیدای ۵ اسکار دیگر (کاندیدای اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان-کاندیدای اسکار بهترین موسیقی متن-کاندیدای اسکار بهترین فیلمبرداری-کاندیدای اسکار بهترین کارگردانی-کاندیدای اسکار بهترین فیلم) در سال ۱۹۸۲ شد.

 

Indiana Jones and the Temple of Doom (1984) / ایندیانا جونز و معبد مرگ

ایندیانا جونز و معبد مرگ فیلمی سینمایی به گونه ماجراجویانه است به کارگردانی استیون اسپیلبرگ که در سال ۱۹۸۴ میلادی بر پرده سینماها به نمایش درآمده است.

ایندیانا جونز برای رد و بدل کردن الماسی با خاکستر جسد یکی از امپراتوران چین به نام نوراهاچی، به میکده یک گانگستر چینی، به نام لایو چی، می‌رود. کار مبادله به خشونت و تیراندازی کشیده می‌شود.

او برای گریز از این درگیری، خواننده میکده دختری به نام ویلی اسکات را به همراه خود می‌برد. آنگاه برای فرار از چین، به کمک پسرک ۱۱ ساله‌ای به نام Short Round (نیمه ماه)، هواپیمای لایوچی و خلبانانش را می‌رباید؛ ولی لایوچی و افرادش باک هواپیما را خالی کرده، با چترهای نجات خود از هواپیما بیرون می‌پرند.

در حالیکه هواپیما با شتاب در آسمان به پایین کشیده می‌شود، ایندی (ایندیانا جونز) آن را به سوی آب هدایت می‌کند و با ویلی و پسرک، بر روی یک قایق نجات فرود می‌آیند تا از خود را از خطر کشته شدن برهانند.

در کرانه آب درمی یابند که در محلی در کشور هندوستان سقوط کرده‌اند. پای پیاده به دهکده ای می‌روند. در آنجا پیر ده از آنان می‌خواهد سنگ جادوی مردم ده را از تاگزها که بچه‌های مردم آنجا را نیز به اسارت برده‌اند، پس بگیرند. این آغاز ماجرایی است بسیار پرهیجان و ترسناک.

 

Armour of God (1986) / زره خدا

زره خدا یا شمشیر خدایان یک فیلم سینمایی در ژانر حادثه‌ای و کمدی محصول سال ۱۹۸۶ هنگ کنگ است. فیلم‌نامهٔ آن را جکی چان نوشته و خود او کارگردانی فیلم را بر عهده داشته و بازیگر نقش اول آن است. آلن تام، لولا فورنر و روزاموند کوآن، همتایان فیلم نیز می‌باشند.

 

Indiana Jones and the Last Crusade (1989) / ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی

ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی فیلمی سینمایی در سبک ماجراجویانه به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است که در سال ۱۹۸۹ میلادی بر پرده سینماها به نمایش درآمد.

«ایندیانا جونز» (فورد) پروفسور باستان‌شناسی است که برای برگرداندن اشیای تاریخی به موزه‌ها می‌جنگد. مجموعه داری ثروتمند به نام «والتر» (گلاور) به او می‌گوید که پدرش «دکتر جونز» (کانری) متخصص قرون وسطی، در میانهٔ جستجو برای یافتن جام مقدس ناپدید شده‌است و «ایندی» سعی می‌کند جای او را پیدا کند.

 

Operation Condor (1991) / شمشیر خدایان ۲: عملیات کاندور

شمشیر خدایان ۲: عملیات کاندور نام یک سینمایی در ژانر کمدی رزمی محصول سال ۱۹۹۱ هنگ کنگ است که توسط جکی چان نوشته شده و کارگردانی شده که نقش اصلی را نیز بازی می کند. این فیلم ادامه قسمت قبلی خود شمشیر خدایان می باشد. همچنین قسمت سوم این فیلم در سال ۲۰۱۲ با نام زودیاک چینی منتشر شد.

بیشتر بخوانید : 20 فیلم برتر جنگی در همه زمان ها

Jurassic Park (1993) / پارک ژوراسیک

پارک ژوراسیک فیلمی در ژانر علمی تخیلی محصول سال ۱۹۹۳ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و برگرفته از رمانی به همین نام است. داستان فیلم در جزیره‌ای تخیلی به نام ایزلا نوبلار رخ می‌دهد. در این فیلم بازیگرانی همچون سام نیل، لورا درن، جف گلدبلام، ساموئل ال. جکسون، ریچارد اتنبرا، مارتین فررو، بی‌دی ونگ، باب پک، وین نایت، جوزف مازلو، آریانا ریچاردز، کامرون تور، میگل ساندووال و ریچارد کایلی ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم هم‌اکنون جز ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت imdb است. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم کل کارنامه استیون اسپیلبرگ از قدیم تا به حال بدون محاسبه نرخ تورم محسوب می‌شود. این فیلم در اسکار ۱۹۹۴ برنده ۳ اسکار بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا و بهترین جلوه های تصویری شد.

 

Stargate (1994) / استارگیت

استارگیت فیلمی در سبک علمی–تخیلی، اکشن و ماجراجویی به کارگردانی رولند امریش است که در سال 1994 منتشر شد.

سرهنگ “جک اونیل” (با بازی راسل) فرماندهی یک تیم داوطلب را برای رد شدن از یک حلقه (به شکل یک دروازه ی ستاره ای در کهکشان) و گذر در تونل زمان به عهده می گیرد. خیلی زود گروه به صحرایی در سیاره ای دیگر منتقل می شوند. صحرانشیان که شبیه مردم مصر باستان هستند سرکرده ای دارند که زندگی جاودان دارد و جسمش به طور مداوم تازه و باطراوت می شود…

The Lost World: Jurassic Park (1997) / جهان گمشده: پارک ژوراسیک

جهان گمشده: پارک ژوراسیک (همچنین شناخته شده با نام‌های پارک ژوراسیک ۲ و جهان گمشده) فیلمی سینمایی به گونه علمی-تخیلی است که توسط استیون اسپیلبرگ کارگردانی و در سال ۱۹۹۷ میلادی منتشر شد.

۴ سال پس از حوادث پارک ژوراسیک در جزیره نوبلار، «جان هاموند» در می‌یابد که در جزیره سورنا واقع در نزدیکی جزیره نوبلار تعدادی زیادی دایناسور پرورش یافته‌اند. گروهی به رهبری پسر عموی هاموند که اکنون کنترل شرکت اینجن را در دست گرفته، تصمیم دارند تا این دایناسورها را اسیر کرده و به پارک دایناسورها در سن دیگو منتقل کنند تا از این طریق بتواند درآمد کلانی را بدست آورند…

 

The Mummy (1999) / مومیایی

مومیایی فیلمی در ژانر اکشن، ماجراجویی، فانتزی و ترسناک به کارگردانی استیون سامرز محصول سال ۱۹۹۹ امریکا است که از بازیگران اصلی آن می‌توان به براندان فریزر، ریچل وایس، جاناتان هاید، جان هانا، کوین جی اکونر، اودد فهر و آرنولد وسلو (در نقش مومیایی)، پاتریشیا ولاسکوئز، اریک آواری، امید جلیلی، برنار فاکس و استیون دانهام اشاره کرد.

 

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003) / دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

نفرین مروارید سیاه اولین فیلم سری دزدان دریایی کارائیب می‌باشد. کارگردانی این فیلم بر عهده گور وربینسکی بوده و شرکت والت دیزنی از این فیلم تخیلی-ماجرایی حمایت بسیار کرده به طوری که قسمتی از پارک دیزنی لند را به این فیلم اختصاص داده‌اند.

این فیلم با استقبال بسیار خوب از سوی مردم و منتقدین مواجه شد و نقدهای خوب و مطلوبی را از منتقدین و مردم دریافت کرد و فروش بسیار بالایی داشت که این راه را برای ادامه‌های فیلم باز کرد هرچند هیچ‌کدام نتوانستند موفقیت فیلم اول را بدست آورند. بازی جانی دپ در نقش کاپیتان جک اسپارو با استقبال مواجه شد و او را نامزد جوایز معتبری از جمله اسکار و گلدن گلوب و بفتا کرد.

 

Lara Croft: Tomb Raider (2001) / بازگشت مومیایی

بازگشت مومیایی فیلمی به کارگردانی استیون سامرز محصول سال ۲۰۰۱ آمریکا است که از بازیگران اصلی آن می‌توان به برندن فریزر، ریچل وایس، اودد فهر، دوئین جانسون (در نقش شاه عقرب)، آرنولد وسلو، پاتریشیا ولاسکوئز، الون آرمسترانگ و شائون پارکز اشاره کرد.

 

The Count of Monte Cristo (2002) / کنت مونت کریستو

کنت مونت کریستو یک فیلم ماجراجویی بریتانیایی به کارگردانی «کوین رینولدز» است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. این فیلم، دهمین اقتباس سینمایی از رمان کنت مونت-کریستو اثر الکساندر دوما است. موسیقی متن رسمی فیلم کنت مونت کریستو توسط ارکستر متروپولیتن لندن اجرا شده و ساخت و رهبری آن را ادوارد شیرمور به عهده داشته‌است.

موسیقی متن رسمی فیلم کنت مونت کریستو توسط ارکستر متروپولیتن لندن اجرا شده و ساخت و رهبری آن را ادوارد شیرمور به عهده داشته‌است.

 

Timeline (2003) / مسیر زمان

مسیر زمان فیلمی در ژانر اکشن، علمی–تخیلی، و ماجرایی به کارگردانی ریچارد دانر است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. داستان فیلم درباره‌ی گروهی از دانشجویان رشتهٔ باستان‌شناسی است که به گذشته و به قرن چهاردهم میلادی سفر می‌کنند تا پروفسور خود را بازیابی کنند. اما در گذشته به دام می افتند و…

 

National Treasure (2004) / گنجینه ملی

گنجینه ملی فیلمی محصول سال ۲۰۰۴ به کارگردانی جان ترتل‌تاب است. در این فیلم نیکلاس کیج، شان بین، دیانه کروگر، هاروی کایتل، جان ویت، جاستین بارتا، کریستوفر پلامر، اولگ تاکتاروف، آنی پاریس، مارک پلگرینو و اریک کینگ بازی کردند. دنباله این فیلم در سال ۲۰۰۷ با نام گنجینه ملی: کتاب رمز ساخته شد.

بنجامین گیتس (نیکلاس کیج) و یان هو (شان بین) هردو جستجوگر گنج هستند آن‌ها به دنبال گنجینه ملی هستند که سال‌ها پیش به آمریکا آورده شده و در جایی نامعلوم دفن شده‌است.

 

Alien vs. Predator (2004) / بیگانه علیه غارتگر

بیگانه علیه غارتگر فیلمی در ژانر علمی–تخیلی اکشن ترسناک به کارگردانی پل دبلیو. اس. اندرسون است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به سنا لیثن، لانس هنریکسن، رائول بووا، و کالین سالمون اشاره کرد.

سال ۲۰۰۴ ، یک ماهواره شکوفه گرمائی مرموزی را در زیر بووتویا ، جزیره ای در حدود ۱۶۰۰ کیلومتری سواحل قطب جنوب تشخیص داد . یک صنعتگر ثروتمند چارلز بیشاپ ویلند ( لانس هنریکسن ) از طریق تصویربرداری حرارتی کشف می کند که هرمی در زیر یخ ها ۲۰۰ فوت (۶۱۰ متر) دفن شده است. او تلاش می کند آن را برای شرکت ارتباطات چند ملیتی خود ، صنایع وای لند ، یک شرکت تابعه از شرکت صنایع وای لند ادعا کند ، و یک تیم متخصص را برای تحقیق جمع می کند. این تیم شامل باستان شناسان ، کارشناسان زبانشناسی ، مته های حفاری ، مزدوران و راهنمایی به نام الکسا “لکس” وودز ( سانا لاتان ) است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن