آموزش

حفظ امنیت در فضای مجازی

اینترنت فضای بسیار شگفت انگیزی است.اطلاعات بسیاری زیادی را در خود جای داده و کار های بسیاری زیادی برای انجام دادن یا سرگرم شدن ارائه می دهد.مردم با اینترنت نیاز های خود را برطرف می کنند،با دیگران ارتباط بر قرار می کنند و زندگی خود را آسان تر به جلو می برند.
امروزه تقریبا می توان گفت که هر فردی نیاز شدید به اینترنت دارد.با اینکه اینترنت خوبی های بسیار زیادی دارد،دلیل نمی شود از بدی های آن چشم پوشی کنیم.
اگر اطلاعات کافی نداشته باشیم و یا امنیت خود را حفظ نکنیم،می توانیم به راحتی در دام کلاهبرداران بیوفتیم.
در ادامه ما به چند نکته برای حفظ امنیت در فضای مجازی اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

1.استفاده از آنتی ویروس

حفظ امنیت در فضای مجازی

ویروس ها به راحتی می توانند وارد کامپیوتر ها شوند و خرابی به بار بیاورند.آن ها می توانند کامپیوتر را کند کنند و یا تبلیغات بسیاری زیادی برای شما نمایان کنند،برخی از ویروس ها از کامپیوتر،اینترنت و ایمیل شما برای کار های غیر قانونی استفاده می کنند.اما بدتر از همه برخی از ویروس ها می توانند اطلاعات شخصی شما را سرقت و ردیابی کنند،مانند سایت هایی که وارد آن می شوید و یا چیز هایی که با کیبوردتان تایپ می کنید مانند رمز عبور اکانت های شما.
بنابراین حتما از آنتی ویروس استفاده کنید تا این ویروس ها ردیابی و پاکسازی شوند.
لیست بهترین آنتی ویروس ها را از اینجا مشاهده کنید.


2.رمز عبور خود را به هیچکس نگویید!

شاید این حرف کمی مسخره به نظر بیاید و پیش خودتان بگویید چرا من باید رمز عبور خودم را در اختیار فردی قرار دهم.اما جالب است بدانید بسیاری از هکر ها و کلاه برداران با مهندسی اجتماعی،شیرین زبانی و حقه های نرم افزاری به راحتی اطلاعات شمارا از زبان خودتان بیرون می کشند.
همیشه به یاد داشته باشید اگر در فضایی عضو بودید و مدیر آن از شما رمز عبور خواست به او ندهید.زیرا صاحبان سایت ها،نرم افزار ها و… به این اطلاعات دسترسی دارند و از آن هیچ سوء استفاده ای نمی کنند.
مهم نیست مشکل شما چقدر بد باشد،هیچوقت کسی برای انجام کار خیر و حل کردن مشکل شما اطلاعات شمارا نمی پرسد.
این نکته را هم توجه داشته باشید که رمز عبور خود را در فضا های مختلف،متفاوت انتخاب کنید که اگر رمز شما جایی لو رفت،فرد نتواند به دیگر اکانت ها پیج ها و یا ایمیل شما دسترسی داشته باشد.


3.استفاده از مرورگر های معروف

حفظ امنیت در فضای مجازی

بار ها برای من پیش آمده به افرادی بربخورم که از مرورگر های نا امن و ضعیف استفاده کنند.مرورگر هایی که حتی شرکت سازنده معروفی ندارند و یا معلوم نیست پشت آن چه کسی نشسته است.
پیشنهاد ما این است که از مرورگر های برتر استفاده کنید تا برای شما مشکی پیش نیاید.
لیست 5 مرورگر برتر را از اینجا بخوانید.


4.بر روی لینک های داخل ایمیل ها کلیک نکنید

مهم نیست چی به شما وعده دهند،مهم نیست حتی اگر از شما پول نخواهند، به هیچ وجه بر روی لینک هایی که توسط اشخاص یا سایت های ناشناس به شما ایمیل می شود،کلیک نکنید.
اکثرا محصولی را به شما تبلیغ می کنند یا شمارا به سایت دوستیابی و … دعوت می کنند و یا بدتر از آن فایلی را همراه با ایمیل ضمیمه می کنند که به هیچ وجه نباید دانلود شود.
فقط کافیه بر روی لینک کلیک کنید و یا فرم مورد نظر آن ها را پر کنید تا اطلاعات شما به سرقت برود.


5.لینوکس نصب کنید

سیستم عامل لینوکس متن باز است.بسیاری از افراد می گویند این سیستم عامل ویروسی نمی شود و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.از طرفی تمام راه های نفوذ و ویروس های آن توسط صاحبان اشکال زدایی می شوند.
ما این سیستم عامل را به شما پیشنهاد نمی کنیم.زیرا کار با آن سخت است و برای استفاده یه کاربر معمولی و خانگی به کار نمی آید.


6.هیچ چیز رایگان نیست

اگر با فضای مجازی زیاد سر و کار دارید حتما تبلیغات و یا پیام هایی را با عنوان خدمات و یا محصولات رایگان دیده اید.مانند برنده گوشی موبایل شوید و یا اکانت فلان سایت را رایگان دریافت کنید و …
حتی بعضی از آن ها از شما ایمیل می خواهند که اگر بدهید با اسپم های شدید مواجه می شوید.
به یاد داشته باشید اگر چیزی قرار باشد رایگان شود یا قرعه کشی شود حتما توسط وبسایت مرتبط به همان محصول یا خدمات اعلام می شود.پس گول تبلیغات و متن های زیبا را نخورید.


7.پاپ آپ هارا نادیده بگیرید

پاپ آپ تبلیعی است که ناگهان در وبسایت یا نرم افزاری بالا می آید.همیشه بد نیستند گاهی اوقات فقط تبلیغ ساده اند.اما کاربران بسیاری گذارش داده اند که همین پاپ آپ ها،آن هارا به سمت لینک ها و فایل های مخرب هدایت کرده است به گونه ای که سخت افزار یا سیستم عامل آن ها آسیب دیده است.
ممکن است این پاپ آپ ها جوری تنظیم شوند که کلیک شما به اشتباه بر روی لینک آن ها بخورد.پس مراقب باشید


8.اگر خیلی خوب است که به نظر واقعی نمی آید،پس واقعی نیست!

در لینک زیر ثبت نام کنید تا آیفون 11 پرو برنده شوید.فرم زیر را پر کنید تا در قرعه کشی شرکت کنند.
دوستان خود را دعوت کنید تا 5 میلیون پول بگیرید و یا خیلی بدتر اپلیکشین ما را نصب کنید تا برنده یک دستگاه گوشی همراه شوید.
فقط کافیه از خودتان این سوال را بپرسید که چرا با چنتا کلیک ساده باید صاحب آیفون 11 شوید.اصلا چطور امکان دارد فردی بی دلیل به شما هدیه ای بدهد؟ حتما کلاهبرداری ای در کار است.


9.سیستم عامل،مرورگر و آنتی ویروس را آپدیت نگه دارید

آپدیت ها فقط برای تغییر ظاهر و اضافه کردن قابلیت های جدید نمی آیند.گاهی اوقات آپدیت ها مشکلات امنیتی را حل می کند و سطح امنیت آن محصول را ارتقاء می دهند.قطعا آنتی ویروسی که 5 سال است آپدیت نشده نمی تواند ویروسی که 1 ماه پیش شناخته شده را حذف کند.

این ها مهم ترین نکاتی بودند که شما باید رعایت کنید.روش های بسیار زیادی برای حفظ امنیت در فضای مجازی وجود دارد که چندتا از آن ها را نام می بریم :

  • با غریبه ها به راحتی دوست نشوید
  • از اسم خود به عنوان رمز عبور استفاده نکنید
  • اطلاعات شخصی را در سایت های عمومی به اشتراک نگذارید
  • فایروال را روشن بگذارید
  • از ad blocker استفاده کنید ( تبلیغات را از وبسایت ها حذف می کند)
  • هرچیزی را از هرجایی دانلود نکنید
  • از رمز عبور های راحت استفاده نکنید
  • به دارک وب نروید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن