آموزش

رتبه بندی دانشگاه های آزاد اسلامی

در این مقاله در وب ابزار قصد داریم درمورد دانشگاه آزاد اسلامی در ایران توضیح دهیم و لیست ده شعبه و واحد دانشگاه‌های آزاد برتر در ایران را از دیدگاه وبسایت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای شما عزیزان معرفی کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی سامانه‌ای دانشگاهی در ایران است. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزشی و پژوهشی در ایران (اولین) و جهان (ششمین) است. دانشگاه آزاد اسلامی در اردیبهشت ۱۳۶۱ تأسیس شد و امروزه در بسیاری از شهرهای ایران دارای مراکزی است.

 

دانشگاه آزاد پنجمین دانشگاه جهان از دیدگاه شمار دانشجو

دانشگاه‌های نخست جهان از دیدگاه شمار دانشجو عبارتند از:

  1. دانشگاه ایندیرا گاندی در هندوستان
  2. سیستم کامیونیتی کالج کالیفرنیا در ایالات متحده
  3. دانشگاه ملی بنگلادش در بنگلادش
  4. دانشگاه آنادولو در ترکیه
  5. دانشگاه آزاد اسلامی در ایران
  6. دانشگاه علامه اقبال در پاکستان

 

جایگاه دانشگاه آزاد در رتبه‌بندی سایمگو سال ۲۰۱۴ در جهان

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: وضعیت ۱۰۲ دانشگاه ایرانی در سه حوزه پژوهش، نوآوری و وب سایت در میان بیش از ۵ هزار مؤسسه تحقیقاتی و دانشگاهی دنیا اعلام شد. در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های مختلفی در دنیا در صدر هر کدام از حوزه‌ها قرار گرفته‌اند.

 

آزاد در حوزه نوآوری و شاخص تأثیر فناورانه

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین رتبه دوم در کشور و ۳۲۸ در جهان

 

آزاد در حوزه پژوهش و شاخص برونداد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (مجموعه واحدها) رتبه هفتم در کشور و ۶۳۸ در جهان

 

آزاد در پژوهش و شاخص استعداد علمی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (مجموعه واحدها) رتبه سوم در کشور و ۴۵۸ در جهان

 

 

برترین دانشگاه های آزاد اسلامی در ایران

 


رتبه اول دانشگاه‌های آزاد برتر:

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

آبان ماه ۱۳۶۳ یکی از مهمترین مراکز دانشگاهی کشور برای تربیت نسل جوان، کارآمد و متخصص در شهر تهران پای به عرصه حضور گذاشت و فعالیت خود را با رشته‌های مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و کشاورزی با جذب ۲۵۰ دانشجو آغاز کرد.
واحد علوم و تحقیقات در مسیر رشد، چنان توسعه پیدا کرد که به عنوان واحد جامع مستقل، هم اکنون دارای ۱۲ دانشکده و ۲۷ مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی و ۹۶ گروه تخصصی میزبان دانشجویان و محققان در غالب رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا است. در حال حاضر حدود ۴۰ هزار دانشجو در ۶۳۴ رشته گرایش در مقاطع مختلف تحصیلی این واحد مشغول به تحصیل هستند.

در واحد علوم و تحقیقات با بیش از ۶۰۰ عضو هیأت علمی تمام‌وقت و چندین استاد مدعو که از اساتید فرهیخته و چهره‌های ماندگار عرصه علم و دانش کشور محسوب می‌شوند بسیاری از رشته‌های مطرح در سطح بین‌المللی با گرایش‌های مختلف تدریس می‌شود. انتشار ۳۷۸ عنوان کتاب به همت اعضای هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات طی ۱۷ سال اخیر بخشی از دستاوردهای این واحد با اتکا به ظرفیت تخصصی خود بوده که ۲۰۳ عنوان از این کتاب‌ها تألیفی و ۱۷۵ عنوان نیز ترجمه است.‌

وبسایت دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران

رتبه دوم دانشگاه‌های آزاد برتر:

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در رجائی شهر کرج واقع در شمال استان البرز در منطقه بسیار خوش آب و هوای کرج واقع شده است و در حال حاضر قریب به 33000 دانشجو در این دانشگاه در 12 دانشکده و آموزشکده عالی سما مشغول به تحصیل می باشند و حدود یکصد هزار نفر از این واحد دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند. در حال حاضر آقای دکتر محمد حسن برهانی فر ریاست این واحد دانشگاهی را از دی ماه 1396 بر عهده دارند.

وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

رتبه سوم دانشگاه‌های آزاد برتر:

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از نخستین واحدهای دانشگاهی است که در آذر ماه سال ۱۳۶۱ تأسیس و با ۱۶۷ دانشجو در سه رشته در مهر ماه ۱۳۶۲ حرکت علمی خود را آغاز نمود. این دانشگاه رتبۀ سوم را در میان برترین دانشگاه‌های آزاد اسلامی دارد.و از تیرماه ۱۳۷۹ از لحاظ رتبه به دانشگاه جامع ارتقاء یافته‌است و در دومین مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های جهان اسلام (فروردین ماه ۱۳۸۰ –کوالالامپور) به عنوان عضو آن اتحادیه پذیرفته شده‌است و در حال حاضر آمار دانشجویان آن بیش از ۳۲۰۰۰هزار نفر و تعداد فارغ التحصیلان ۸۰هزار و ۵۰ نفر است. به عبارتی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، بزرگترین دانشگاه شرق كشور است. اين دانشگاه اولین و تنها پژوهشكده مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (شورای گسترش آموزش عالی) در بین كل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی كشور به نام پژوهشکده محیط‌های خشک را از سال 1394 ایجاد و در اختیار دارد.این واحد دانشگاهی دارای ۱۵۸ رشته شامل ۱۷ رشته کاردانی، ۷۰ رشته کارشناسی، ۵۰ رشته کارشناسی ارشد و ۱۹ رشته دکتری تخصصی و یک رشته دکترای حرفه‌ای است.

وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

دانشگاه آزاداسلامی تبریز، اولین واحد دانشگاه آزاد اسلامی درسطح شهرستان‌هاست. این دانشگاه در۲۳ آبان ماه سال۱۳۶۱ شمسی تأسیس گردید و در سال تحصیلی ۶۲-۶۳ با پذیرش ۱۵۰ دانشجو در سه رشته ریاضی، فیزیک و عمران فعالیت آموزشی خود را آغاز نموده است.

وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

این واحد دانشگاهی، در تاریخ ۱۰ تیرماه سال ۱۳۶۴ خورشیدی با محوریت رشته های فنی و مهندسی در شهر تهران تأسیس گردید و با حدود ۷۰۰ دانشجو در رشته ها و گرایش های مختلف، فعّالیّت اصلی خود را آغاز کرد. شروع کار این دانشگاه در مقطع تحصیلی کاردانی بوده که عمدتاً رشته های فنّی را در بر می گرفته و تعداد از معدودی رشته های کارشناسی به تدریج با تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها و به کارگیری نیروهای متخصّص ایجاد شده است. بعدها، بیشتر گرایش های مقاطع کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد، نیز شکل گرفت. دانشکده فنّی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب از نظر وسعت و تعداد دانشجو بزرگ ترین دانشکده فنّی در سطح کشور در بین دانشگاه‌های ازاد می باشد. بعد از سال ۱۳۶۴ تعداد رشته های دانشگاه هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی گسترش یافتند.

دانشجویان این دانشگاه در ۱۳ دانشکده «مهندسی شیمی و پلیمر»، «مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات (شهید همت)»، «عمران، معدن و مکانیک (شهید باکری)»، «مدیریّت»، «ادبیات فارسی و زبان های خارجی»، «مهندسی صنایع»، «روان شناسی و علوم تربیتی»، «حقوق، علوم سیاسی»، «حسابداری و علوم اقتصادی و مالی»، «تربیت بدنی و علوم ورزشی»، «علوم پایه»، «هنر و معماری» و «مهندسی برق»، تحصیل می نمایند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در حال حاضر دارای ۶ معاونت: «آموزشی»، «پژوهشی و فناوری»، «دانشجویی و فرهنگی»، «اداری ومالی»، «فنّی و عمران» و «برنامه ریزی و امور اقتصادی» و تعدادی دفتر و مدیریّت مستقل است که با توجه به وظایف و مأموریت های محوّله نسبت به انجام امور آموزشی، اداری و تحقیقاتی مجموعه دانشگاه اقدام می نمایند.

این واحد دانشگاهی از ابتدای تأسیس خود در سال ۱۳۶۴، تعداد ۱۳۵۷۹۲ فارغ التّحصیل داشته که از این تعداد، ۱۲۰۰۱ نفر کارشناسی ارشد، ۷۵۵۷۴ کارشناسی، ۳۶۳۱۲ کارشناسی ناپیوسته، ۳۱۶۴ کاردانی پیوسته و ۸۷۴۱ کاردانی ناپیوسته فارغ التحصیل شده اند.

وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

دانشگاه آزاد اسلامی اراک در 19 دی 1363 راه‌اندازی شد و فعالیت رسمی علمی خود را از مهرماه سال1364 با پذیرش 600 دانشجو از طریق آزمون سراسری در 10 رشته تحصیلی شامل مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی‌نساجی، مهندسی مکانیک، مهندسی کشاورزی،کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، مدیریت صنعتی، حسابداری و زبان و ادبیات انگلیسی آغاز کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی اراک در حال حاضر با رتبه جامع دو ستاره بیش از33سال سابقه فعالیت علمی، آموزشی، فرهنگی ، پژوهشی و ورزشی و با دارا بودن بیش از 10 هزار دانشجو- 227رشته- مقطع تحصیلی شامل 45 رشتهگرایش در مقطع دکترای تخصصی، 85 رشته-گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، 77 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و 20 رشته در مقطع کاردانی براساس دفترچه سال 98  مرکز آزمون دانشگاه آزاداسلامی – 5 دانشکده مصوب شامل: دانشکده فنی مهندسی و کشاورزی، دانشکده علوم پایه، دانشکده علوم انسانی، دانشکده مدیریت و دانشکده پرستاری – مامایی(علوم پزشکی) در دو سایت مجزا به نام های شهرک دانشگاهی امیرکبیر و مجتمع آموزشی قائم‌مقام فراهانی در 120 هزار متر مربع فضای آموزشی ،آزمایشگاهی -کارگاهی، ورزشی و رفاهی، 226 عضو هیأت علمی تمام وقت و بیش از 90 هزار فارغ‌التحصیل خدمات ارزشمندی را به جامعه علمی کشور عرضه داشته و دستاوردهای شایان توجهی را در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده است.

 

 

وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) که در سمت شرقی و مجاور شهر اصفهان واقع شده است، روز سوم آبان مـاه ۱۳۶۶ به تصویب هیآت امناي دانشگاه آزاد اسلامي رسيد. اين واحد دانشگاهي از دوم بهمن مـاه همان سال با پذيرش ۵۱۰ دانشجو در چهار رشته تحصيلي آغاز به کار کرد و در حال حاضر با حدود ۲۰۰۰۰ نفر دانشجو در مقاطع دکتري تخصصي،دكتري حرفه اي، كارشناسي ارشد، كارشناسي و كارداني فعاليت علمي پژوهشي خود را با بيش از۳۵۰ نفر عضو هيات علمي تمام وقت و ۴۰ نفر نيمه وقت و ۷۰۰ نفر عضو حق التدريس ادامه مي دهد و تاكنون بيش از۷۵۰۰۰ نفر از اين دانشگاه فارغ التحصيل گرديده اند.

وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا

وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

لیست کامل دانشگاه‌های آزاد برتر

شعبهٔ دانشگاه آزاد رتبه در بین دانشگاه‌های آزاد
علوم و تحقیقات تهران ۱
کرج ۲
مشهد ۳
تبریز ۴
تهران جنوب ۵
اراک ۶
اصفهان(خورسگان) ۷
تهران مرکزی ۸
شهرضا ۹
اردبیل ۱۰
تهران شمال ۱۱
ساوه ۱۲
نجف آباد ۱۳
یادگار امام خمینی (ره) – شهرری ۱۴
یزد ۱۵
قائم شهر ۱۶
مرودشت ۱۷
شهرکرد ۱۸
رشت ۱۹
قزوین ۲۰
اهواز ۲۱
شاهرود ۲۲
ساری ۲۳
اسلامشهر ۲۴
کرمانشاه ۲۵
آیت لله آملی ۲۶
شیراز ۲۷
ورامین ۲۸
لاهیجان ۲۹
ارومیه ۳۰
همدان ۳۱
گچساران ۳۲
شبستر ۳۳
تنکابن ۳۴
زنجان ۳۵
گرمسار ۳۶
زاهدان ۳۷
تاکستان ۳۸
چالوس ۳۹
کرمان ۴۰

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. عالییییی بود دم دانشگاه آزاد گرم من که واقعا دوسش دارم برخلاف بعضیها حتی در این دوران 😉😉😉😊

  2. طبق رتبه بندی موسسه سایمو بهترین دانشگاه آزاد ایران در سال گذشته دانشگاه آزاد خمینی شهر بود. چرا اصلا اسمش را نیاوردید؟

  3. اختلاف دانشگاه علوم تحقیقات با بقیه واحدها خیلی زیاد شده . الان قبولی در ارشد علوم تحقیقات هم رتبه هم سطح دانشگاه های دولتی روزانه میخواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن