آموزش

هک شدن و فروش اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام !

42 میلیون ID , شماره تلفن و اطلاعات کاربران ایرانی تلگرام های غیررسمی هک و منتشر شد !

اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی تگرام های غیررسمی هک و در فضای مجازی منتشر شد که افراد سودجو این اطلاعات را برای فروش قراردادند !

 

طبق ادعای سایت comparitech (مقایسه فناوری) – اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام (  شامل شماره تماس , ID و… ) توسط یک گروه ایرانی با عنوان ” سامانه شکار ”  در فضای مجازی منتشر و قابل این اطلاعات برای عموم افراد در دسترس قرار گرفت .

آیا تلگرام هک شده ؟

تلگرام اعلام کرد اطلاعات منتشر شده توسط برنامه های غیررسمی تلگرام جمع آوری شده بود , با توجه به اینکه تلگرام یک برنامه متن باز بوده و برنامه اصلی تلگرام در ایران فیلتر شده , کاربران ایرانی به استفاده از برنامه های غیررسمی ( موبوگرام , تلگرام طلایی , هاتگرام و … ) روی آورده بودند که باعث ایجاد همچین موضوعی شد .

– برنامه های غیررسمی تلگرام چطور محبوب شدند ؟

دستور فیلترینگ تلگرام توسط قاسم زاده بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران در تاریخ 97/2/10 صادر شد , از این تاریخ به بعد استفاده از برنامه های غیررسمی تلگرام برای دور زدن محدودیت ایجاد شده برای تلگرام محبوب شدند !

واکنش تلگرام به این موضوع چه بود ؟

سخنگو تلگرام اعلام کرد علیرغم هشدار های قبلی به کاربران ایرانی مبنی بر عدم استفاده از برنامه های غیررسمی کاربران ایرانی همچنان به استفاده از این نرم افزار ها ادامه دادند . همانطور که قبل ها اطلاعات 15 میلیون کاربر ایرانی تلگرام های غیررسمی در سال 95 هک و منتشر شده بود .

اتفاقات مورد نظر در چه تاریخی رخ دادند ؟

25 اسفند 98 : فهرست شدن سایت منتشر کننده اطلاعات در موتور جستجو BinaryEdge

2 فروردین 99 : سایت منتشر کننده این اطلاعات توسط Diachenko ( فعال در حوزه سایبری و مشاور امنیتی ) رویت و مشغول تحقیق بر روی آن شد

5 فروردین 99 : گزارش تخلف این سایت توسط Diachenko به میزبان این سایت ( ارائه دهنده هاست ) ارسال شد

6 فروردین 99 : اطلاعات سایت ارائه دهنده دیتابیس حذف شد !

چه اطلاعاتی منتشر شده است ؟ 

  • نام کاربری اکانت ها
  • ID اکانت ها
  • شماره تماس کاربران
  • Hashes and secret keys

به گفته عوامل تلگرام Hashes and secret keys منتشر شده داخل اکانتی که به آن تعلق دارند کاربرد دارد و قابلیت دسترسی به اکانت با این کد ها امکان پذیر نیست .

اطلاعات منتشر شده چه خطراتی را برای کاربران در پی دارد ؟

اطلاعات منتشر شده نه تنها نشان می دهد چه افرادی در ایران از تلگرام و تلگرام های غیررسمی استفاده می کنند بلکه کاربران را در معرض حملات قرار می دهد , از جمله فیشینگ , کلاهبرداری و SIM swap attack !

پیشنهاد وب ابزار به شما , خروج و حذف تلگرام های غیررسمی , طبق توصیه های سخنگو تلگرام و استفاده از نسخه اصلی تلگرام است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن